Congres in Londen!

Dit is mijn eerste nieuwsbrief. Het is nog even wennen, maar ik ga iedere maand een leuke nieuwsbrief voor je schrijven met actuele en leuke tips over het maken van video’s met je smartphone. Ik ga snel van start! 

Actueel: In mei was ik op het belangrijkste congres voor smartphone journalisten ter wereld: Mojofest in Londen. Drie dagen gevuld met presentaties, discussies en workshops op het gebied van mobiele content creatie. Van de twee meest interessante sessies heb ik een samenvatting gemaakt. 

Een van de meest inspirerende sprekers was Sophia Smith Galer van VICE (zie foto). Ze is een TikTok-journalist. Sophia begon bij de BBC als eerste met TikTok en maakte in 2021 de overstap naar VICE news. Haar advies is om TikTok serieus te nemen, even serieus als televisie. Volgens haar is TikTok het meest democratische en activistische nieuwmedium momenteel. Ook wijst ze op de vele mogelijkheden voor storytelling: inhoud, muziek, audio. Ze adviseert ondernemers en freelance journalisten om twee keer per week iets op TikTok te publiceren. Een waarschuwing van Sophia is om je geestelijke gezondheid als content creators in acht te nemen, en een tip aan werkgevers: Bescherm je content makers tegen online misbruik. Sophia Smith Galer is natuurlijk te volgen op TikTok, maar ook actief op andere kanalen zoals Instagram.

Ik volgde op Mojofest een workshop van videospecialist Mark Egan over video voor social media. Mark was in 2014 degene die mij leerde met mijn smartphone professionele video’s te maken. Sindsdien hebben we contact gehouden en hij staat ook in mijn boek met een aantal quotes over mobiele content creatie. Zijn workshop zat boordevol tips over social video. Volg Mark bijvoorbeeld op Instagram of Twitter onder @markeganvideo

Zijn belangrijkste tips: Echte content wint het overduidelijk van perfecte content. Verlies jezelf niet in het maken van perfecte teksten, foto’s en video’s. En hou het simpel voor jezelf, recycle bijvoorbeeld je beste posts. 

Vraag je bij alle content af: Is het interactief, zit er een persoonlijkheid achter, willen mensen het opslaan of er een screenshot van nemen? Als je op één van deze vragen volmondig “ja” kan zeggen, dan is het geschikt voor sociale media. Een persoonlijke interactieve post met veel waarde is natuurlijk de ultieme post. Mensen willen jou zien, in het bijzonder in de stories. Start stories daarom altijd met selfie, foto of video van JOU. 

Instagramtips van Mark: Hashtags moeten “natuurlijk” zijn, gebruik dus nooit dezelfde, maar wissel af en geef content tags die erbij passen. Ga vaker live op Instagram, dit heeft 600 keer meer interactie dan welke content dan ook. Als je live gaat, probeer dan eens live te gaan met een grotere account. Let op dat je iedere 5 minuten een “intro” doet, dus vertel waar de live over gaat. Beantwoord dan ook steeds eventuele vragen en comments.  

Algera’s App Tip: Ik ben dol op app’s, daarom iedere maand in deze nieuwsbrief een app-tip. Ik start met Snapseed. 

Eén van mijn favoriete apps is een fotobewerkings-app. Misschien raar voor een videomaker, maar ik gebruik veel foto’s in mijn content en ook voor video’s heb ik regelmatig goede foto’s nodig. Bijvoorbeeld als omslagfoto of als foto in een videomontage. Deze foto van een landschapskunstwerk bij Lelystad heb ik bijvoorbeeld met Snapseed bewerkt.  

Snapseed is een gratis app die eigendom is van Google. De app is heel erg makkelijk in gebruik. Je kunt bijvoorbeeld foto’s bijsnijden, een filter toepassen of een vlekje verwijderen. Je opent de app en dan verschijnt een + in beeld. Druk hierop en haal de foto binnen die je wilt gebruiken. Ben je klaar met bewerken, druk dan op “exporteren. Let op: De app bewaart je foto’s niet. 

De functies die ik het meest gebruik zijn: 

  • Curves, en dan met name “zacht contrast” en “hard contrast” 
  • Bijsnijden, om een foto bij te snijden 
  • Uitbreiden is handig voor logo’s met het verkeerde formaat. Het komt vaak voor dat ik een plaatje of logo met formaat 16 x 9 aangeleverd krijg, terwijl ik in de montage een vierkant logo nodig heb, of andersom. Uitbreiden is the answer to your prayers. Je kunt een logo met wit of met zwart of “slim” uitbreiden 
  • Egaliseren gebruik ik om een vlekje of ander storend element te verwijderen 
  • Portret gebruik ik om een spotje om mijn gezicht te zetten door “spotlight 1” aan te zetten 

Volg tip van de maand: Fe+male Tech Heroes

Er zijn zoveel interessante netwerken, nieuwsbrieven en mensen om te volgen. Iedere maand licht ik er eentje uit. Deze keer Fe+male Tech Heroes, een netwerk van meer dan 3000 mensen (vrouw, man, non-binair). Het streven van FTH is meer gendergelijkheid en diversiteit in de techwereld. Oprichters zijn Ingelou Stol & Hilde de Vocht van de High Tech Campus in Eindhoven. 

Schrijf je gratis in en blijf op de hoogte: https://www.hightechcampus.com/nl/female-tech-heroes

Agenda: De afgelopen maanden heb ik veel trainingen mogen geven. Incompany trainingen bij het ministerie van Defensie, Wageningen Universiteit, Medisch Centrum Leeuwarden (MCL), de Nederlandse Zorg Autoriteit, ROC Amsterdam en Gemeente Best. Deze zomer geef ik trainingen in Maastricht, Amstelveen en Bakkeveen. Wil je nog een training plannen in september of oktober, vraag dan snel naar de mogelijkheden want het loopt snel vol. 

Heb je mijn boek “Professionele video’s maken met je smartphone” nog niet gelezen, bestel het dan nog voor de zomer bijvoorbeeld via managementboek.nl of de lokale boekwinkel. “Dikke aanrader” volgens social media strateeg Kristen Jassies. ISBN: 9789492790361 

Bedankt voor het lezen van deze eerste nieuwsbrief! Ik hoor graag je feedback, mail me gerust of stuur me een berichtje via LinkedIn of WhatsApp. Hierbij nog een foto van Mojofest in Londen.